Αυτόνομα αυτοκίνητα: Θα υπάρχει ασφάλιση αυτοκινήτου τα επόμενα χρόνια;

Σε μία συνέντευξη του 2015, o Elon Musk προέβλεψε ότι οι πρόσφατες εξελίξεις στην αυτοκινητοβιομηχανία θα μπορούσαν να μετατρέψουν την οδήγηση σε παρανομία καθώς η μετακίνηση των οχημάτων θα γίνεται ασφαλέστερα με αυτόματο και ηλεκτρομηχανικό τρόπο. Ενώ αυτό μπορεί να φαίνεται απίθανο σε κάποιους, θα μπορούσε να γίνει πολύ πιο γρήγορα από ότι νομίζετε.

Μέχρι το 2025 – μόλις λίγα χρόνια από σήμερα – ο αυτόματος τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας προβλέπεται να ανέλθει σε 26 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Bain & Company. Προβλέπεται επίσης ότι μέχρι το 2020 μπορεί να υπάρχουν έως και 10 εκατομμύρια αυτοκίνητα στους δρόμους αυτόνομης οδήγησης.

Η πρόβλεψη του Musk, ότι τα ελεγχόμενα από τον άνθρωπο οχήματα θα μπορούσαν να καταστούν παράνομα, προέρχεται όχι μόνο από την αύξηση των αυτόνομων επιλογών, αλλά και για ένα άλλο απλό λόγο: την ασφάλεια.

Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ότι η τεχνολογία είναι ασφαλέστερη από την ανθρώπινη λειτουργία, αλλά τα στατιστικά στοιχεία ασφάλειας οχημάτων δείχνουν ότι το σφάλμα του οδηγού αποτελεί μία από τις κορυφαίες αιτίες των ατυχημάτων.

Στοιχεία δείχνουν ότι μόνο μέσα στο 2014, περισσότεροι από 3000 άνθρωποι έχασαν την ζωή τους και 431.000 τραυματίστηκαν από την απόσπαση προσοχής του οδηγού, με παράγοντες όπως χρήση κινητού τηλεφώνου, κόπωση, επιθετική οδήγηση και περνώντας κόκκινα φανάρια. Αν και πολύ νωρίς για στατιστική σύγκριση, είναι δίκαιο να πούμε ότι τα αυτόνομα οχήματα θα αντιμετωπίσουν πολύ λιγότερες δυσκολίες και θα έχουν μεγαλύτερη προβλεψιμότητα σε ορισμένες καταστάσεις οδήγησης.


Δυστυχώς δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί τα πρωτόκολλα ασφαλείας για τα αυτόνομα αυτοκίνητα. Για παράδειγμα, η εταιρεία Uber, αντιμετώπισε πρόσφατα ορισμένα προβλήματα κατά την δοκιμή για κινδύνους των αυτόνομων οχημάτων, με φορές που έπρεπε να αναλάβει οδηγός, ποσοστό υψηλότερο από ότι αναμένονταν, γιατί απαιτούνταν δύσκολες και απότομες μανούβρες των οχημάτων. Ωστόσο, μόλις λάβουν τα αυτόνομα οχήματα το “χρυσό αστέρι” για τα πρότυπα ασφάλειας, θα έχει τεράστιο αντίκτυπο στην αυτοκινητοβιομηχανία. Δεν θα είναι η μόνη βιομηχανία που θα διαταραχθεί από τα αυτόνομα οχήματα. Οι νόμοι, το λιανικό εμπόριο και ο τουρισμός θα βιώσουν όλες τις μεταβολές στον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν – αλλά κανείς περισσότερο από ότι ο ασφαλιστικός κλάδος.

Χωρίς το σφάλμα του οδηγού, θα χρειαστεί να ασφαλιζόμαστε;

Θεωρητικά, η εξάλειψη του ανθρώπινου λάθους στους δρόμους σημαίνει λιγότερα ατυχήματα – γεγονός που θα εξαλείψει επίσης την ανάγκη ιδιωτικής ασφάλισης που καλύπτει τις ζημιές που προκαλούνται από οδηγούς. Συγχρόνως, αυτές οι δύο αλλαγές θα μειώσουν την κάλυψη ατυχημάτων και θεωρητικά θα προκαλέσουν τεράστια πτώση στα ασφάλιστρα αυτοκινήτων.

Αυτή τη στιγμή, οι ασφαλιστές αυτοκινήτων προσφέρουν τιμές βάσει ιστορικού του κάθε οδηγού και μπορούν να βελτιστοποιήσουν την τιμολόγηση με τις ανάγκες του καθένα προσωπικά. Καθώς ο ασφαλιστικός κλάδος προσαρμόζεται στη νέα τεχνολογία που μπαίνει στην αγορά – μετατρέποντας τους οδηγούς σε απλούς επιβάτες – η ευθύνη για ατυχήματα που προκαλούνται από αυτόνομα ατυχήματα θα μπορούσε να προέρχεται από τον κατασκευαστή , σχεδιαστή λογισμικού ή ακόμα και από την κυβέρνηση μέσω του Υπουργείου Μεταφορών.

Τουλάχιστον η τρέχουσα σκέψη είναι ότι οι κατασκευαστές θα είναι υπεύθυνοι για πολλά από αυτά τα μελλοντικά ατυχήματα όταν θα πρόκειται για αυτοματοποιημένο όχημα“, δήλωσε ο Rick Gorvett της Αναλογιστικής Κοινωνίας Ατυχημάτων.


Αλλά ο Michael Barry του Ινστιτούτου Πληροφοριών Ασφαλίσεων δεν πιστεύει ότι αυτές οι αλλαγές θα εξαλείψουν πλήρη την ευθύνη του ιδιοκτήτη. Ο Barry επισήμανε ότι το σφάλμα του οδηγού δεν είναι ο μόνος κίνδυνος για τα οχήματα, οι ιδιοκτήτες και οι ασφαλιστικές εταιρείες θα πρέπει ακόμα να υπολογίζονται για τις ζημιές εκτός δρόμου που θα μπορούσε να συμβούν. “ Τα αυτοκίνητα μπορούν να πάθουν ζημιές από καιρικές συνθήκες, να καταστραφούν ή να κλαπούν,” δήλωσε,”αλλά αυτή η τεχνολογία θα έχει δραματική επίδραση στο underwriting. Πολλοί κανόνες του underwriting θα υποστούν μεγάλες ανατροπές“.

Αν γίνει κάτι, ποιός θα το αναλάβει να το φτιάξει;

Αυτή η εστίαση στις ζημίες εκτός δρόμου θα οδηγήσει λογικά σε αυξημένη έμφαση στις συμβάσεις παροχής υπηρεσιών που καλύπτουν την εξωτερική και την τεχνολογική συντήρηση. Με την προηγμένη τεχνολογία που απαιτείται για να γίνουν πραγματικά αυτόνομα τα αυτοκίνητα, οι τεχνικοί συντήρησης αυτοκινήτων θα γίνουν γρήγορα IT γκουρού, αντί να κάνουν επιδιορθώσεις. Έτσι, οι ιδιοκτήτες που μπορούσαν να αναλάβουν κάποιες επισκευές μόνοι τους, θα το ξανασκέφτονται – η αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων θα απαιτεί νέα και πολύπλοκα διαγνωστικά εργαλεία για τον εντοπισμό και την επιδιόρθωση ολοκληρωμένων τεχνολογικών βλαβών.

Ενώ οι τεχνικές επισκευές θα αποδειχθούν ζωτικής σημασίας για την ικανότητα και την ασφάλεια των οχημάτων που στηρίζονται σε τεχνολογία Τεχνητής Νοημοσύνης, τα αυτόνομα οχήματα θα απαιτούν επίσης αύξηση της γενικής συντήρησης, όπως η ευθυγράμμιση και οι αλλαγές των ελαστικών, προκειμένου να μείνουν πλήρως λειτουργικά. Κάτι τόσο απλό όσο η ευθυγράμμιση ενός οχήματος να μην είναι σταθερό, θα μπορούσε εύκολα να επηρεάσει τους αυτόνομους υπολογισμούς ρύθμισης του τιμονιού και τελικά να δημιουργήσει κίνδυνο για τους επιβάτες. Αυτό, θεωρητικά, θα μπορούσε να μεταφέρει την ευθύνη πίσω στον οδηγό.

Προστασία Περιουσίας
Αυτά και πολλά άλλα σενάρια θα πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά την προσαρμογή των ασφαλιστηρίων συμβολαίων για τη νέα τεχνολογία.
Προφανώς, δεν μπορεί να είναι ευθύνη του κλάδου της Ασφάλισης Περιουσίας και Ατυχημάτων για να καθορίσει όταν τα αυτόνομα οχήματα βγουν στο δρόμο, πως λειτουργούν και ποια τεχνολογία θα χρησιμοποιούν“, εξηγεί ο Michael Macauley, Διευθύνων Σύμβουλος της Quandrant Information Services. “Ωστόσο οι ασφαλιστικοί φορείς θα πρέπει να κατανοήσουν την κατάσταση και να αξιολογήσουν τους κινδύνους που θέτουν οι διάφοροι μεταφορείς – αν αυτή είναι η σωστή λέξη – σε διαφορετικά αυτοκίνητα σε διαφορετικούς δρόμους με διάφορες καιρικές συνθήκες, χρησιμοποιώντας μια ποικιλία τεχνολογιών“.

 

Μετάφραση: Ελένη Στεφάνου

Πηγή: venturebeat.com